نصب و تعمیر شیر اهرمی
نوشته شده توسط : تیم محتوا

شیرآلات بهداشتی ممکن است به دلیل استفاده زیاد و یا خرابی ناشی از نشت آب، گرفتگی، کدر شدن و از بین رفتن آبکاری، نیاز به تعویض داشته باشند. در برخی موارد نیز به دلیل تغییر دکوراسیون خانه، نیاز به نصب شیرهای جدید است. بنابراین در هر دو حالت، آموزش و یادگیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

اولین مرحله در نصب هر نوع شیر روشویی و ظرفشویی تخلیه رسوبات احتمالی موجود در لوله کشی است تا بعداً باعث کم فشار شدن جریان آب نشوند. برای انجام این کار شير اصلی آب را قطع نماييد. سپس درپوش های لوله کشی آب سرد و گرم را باز کنيد و جريان آب را به صورت لحظه ای برقرار نماييد. در این حالت آب با فشار از لوله ها خارج شده و به همراه آن رسوبات و یا سنگریزه هایی که به داخل لوله ها راه یافته اند، از مسیر آب خارج می شوند.

 

آموزش نصب شيرآلات روشويی و شيرآلات ظرفشويی

 

  1. شيلنگ های آب سرد و گرم (شیلنگ های پیسوار) موجود در جعبه را در زير شير، ابتدا با کمک دست و سپس با آچار کمی محکم نماييد.

تذکر: برای بستن شيلنگ ها در زير شير نيازی به استفاده از نوار تفلون نيست.

  1. پيچ زير بند موجود در جعبه را در محل مربوط در زير شير ببنديد.
  2. اورينگ مربوط به کف شير (شير روشويی و يا شير ظرفشويی) را در جای خود قرار دهيد.
  3. سپس شيلنگ ها را از سوراخ نصب روشويی يا سينک عبور داده و مهره زير بند را بعد از قرار دادن واشر و متعلقات مربوطه با دست يا آچار مخصوص مهره زيربند تا حدی محکم کنيد که شير در جای خود ثابت شود.

تذکر: بستن قطعه پلاستيکی مثلثی برای تثبيت بهتر شير ظرفشويی بر روی سينک لازم است.

 

  1. شيلنگ های آب سرد و گرم متصل به شير را ابتدا با دست و سپس با آچار فرانسه بر روی شير پيسوار محکم نماييد.

تذکر: برای بستن شيلنگ ها به شير پيسوار نيازی به استفاده از نوار تفلون نيست. با نگه داشتن شيلنگ ها در هنگام بستن، از پيچش و تاخوردگی شديد جلوگيری نماييد. رعايت نکردن اين مورد باعث باز شدن شلنگ از زير شير و خرابی می شود.

 

  1. جريان آب را از طريق شيرهای پيسوار برای آزمون نشتی اتصالات و اطمينان از صحيح بودن عمليات نصب برقرار کنيد. شير شما آماده استفاده است.

در حالت معمول شيرهای روشويی و ظرفشويی با استفاده از يک اورينگ، 2 عدد پيچ زيربند، دو عدد واشر و 2 مهره زيربند با کمک آچار و پيچ گوشتی بر روی سينک بسته می شوند. با استفاده از نصب آسان می توان با لوازم کمتر و با دست شير را در جا خود محکم نمود.

 

برای کسانی که شيرآلات اهرمی با قابليت نصب آسان خريداری نموده اند، مرحله 3 نصب به صورت زير می باشد.

3- اورينگ مربوط به کف شير را در جای خود قرار دهيد. سپس شيلنگ ها را از سوراخ نصب روشويی يا سينک عبور داده و مهره زير بند (آسان بند) را با دست تا حدی محکم کنيد که شير در جای خود ثابت شود.

 

نصب آسان شيرآلات چيست؟

يکی از مواردی که در نظر گرفتن آن هنگام خريد شيرآلات اهميت دارد، قابليت نصب آسان است. نصب آسان به ويژه برای تاسيسات کاران، نصاب ها و کسانی اهميت دارد که خودشان تمايل به نصب سريع شيرآلات در منزل دارند.نصب شيرآلات روشويی - نصب شيرآلات ظرفشويی

شايد برای شما هم پيش آمده باشد که هنگام نصب شیر روشویی و شیر ظرفشویی با تعداد زيادی پيچ و مهره روبرو شده باشيد. در نصب آسان تعداد اين پيچ و مهره ها کاهش داده شده و به جای آنها از قطعه ای به نام مُشتی که شبيه به واشری بزرگ است استفاده می شود. در اين صورت افرادي با حداقل دانش فنی و با استفاده از دست به جای آچار نيز می توانند شيرآلات بهداشتی خود را شخصاً نصب نمايند.

 

نصب شیر اهرمی شلنگدار

شیر اهرمی ظرفشویی گاها از نوع شیلنگ دار هم وجود دارد تا به راحتی افراد بتوانند با برداشتن شیر محیط اطراف تا تا حدود یک متری و یا کمتر شستشو دهند.

شیرهای اهرمی شیلنگدار معمولا فقط برای استفاده در سینگ تولید می‌شود. البته برخی از این نوع شیرها هم برای استفاده شستن سر در آرایشگاه‌ها استفاده می‌شوند. برای نصب این شیرهای اهرمی شیلنگدار معمولا شیر ساختار متفاوتی نسبت به نوع معمولی دارد.

بنابراین باید روش زیر را برای نصب این شیرها دنبال کنید:

 

باز هم مطابق روش قبل باید شیر آب گرم و سرد را مشخص کنیم.

شیلنگ‌های پیسوار را در زیر شیر و به سمت راست و چپ شیر نصب کنید. در نظر داشته باشید که این شیرها اتصالی در زیر خودشان دارند که برای نصب شیلنگ شیر می‌باشد و در این مرحله با آن کاری ندارید.

پیچ تمام رزوه را از سمت صاف در زیر شیر ببندید

 

تذکر: احتمالا یک قالب مستطیلی شکل برای نصب شیر قرار داده شده است که سه پایه دارد. اگر سینک شما دارای سه سوراخ در کنار هم بود از این پایه استفاده کنید و شیر را روی آن نصب کنید. اما اگر سینک شما دارای یک سوراخ بود خیلی نیازی به این قالب نیست. مگر اینکه بخواهید کارتان زیباتر و محکم‌تر شود که باید دو سوراخ در سینگ ایجاد کنید.

 

چه بر روی خود سینک و چه بر روی قالب مستطیلی نهایتا باید شیلنگ‌ها را از سوراخ‌ها به زیر بصورت یکی یکی رد کنید. قبلا به یاد داشته باشید که واشر حلقه‌ای شکل را در زیر شیر تعبیه کنید.

پس از عبور شیلنگ‌ها با دست مخالف آنها را نگه دارید و بست مخصوص را زیر آن و در پیچ تمام رزوه قرار داده و قبل از هر کاری با مهره مخصوص بست را در جای خود با دست سفت کنید تا شیر ثابت شود.

 

شیلنگ سمت چپ را به شیر آب گرم و شیلنگ سمت راست را به شیر آب سرد اتصال دهید. دقت کنید که زیاد نباید مهره‌های شیلنگ‌ها را سفت کنید.

حالا شیلنگ سوم را از دهانه شیر به داخل کابینت و زیر شیر رد کنید. توجه داشته باشید که این شیلنگ‌ها دو سری متفاوت دارد. سری که رزوه دار است باید در بالا و سری دیگر در پایین قرار بگیرد.

 

وزنه مخصوص را درون شیلنگ قرار دهید و اگر از نوع پیچ دار است پیچ‌های آن را محکم کنید تا ثابت بماند.

سری پایینی را با یک فشار آرام در زیر اتصال مخصوص شیر جا بزنید و مطمئن شوید به خوبی جا افتاده است. به یاد داشته باشید این قسمت ممکن است نیاز باشد زیر شیر و یا به اتصال پیچ تمام رزوه و با یک سری مخصوص نصب شود.

 

سری شیر ظرفشویی را باید به سری شیر بالا اتصال دهید. باز هم نباید زیاد مهره را سفت کنید.

 

شیرهای پیسوار را باز کنید و مطمئن شوید که نشتی وجود نداشته باشد.

کار نصب شیر ظرفشویی شلنگدار تمام است.

تذکر: این نوع شیرها برای اینکه به راحتی برداشته و قابل استفاده باشند باید فضای آزادی در زیر سینک داشته باشند و به سایر ظروف و یا مواد شوینده و ... گیر نکنند. پس فضای اطراف شیلنگ را خالی کنید.

 

رفع مشکل چکه کردن شیر اهرمی

برای بیرون آوردن قطعات داخلی شیر، نخست باید دسته را باز کنید. در زیر دسته شیرآلات اهرمی اغلب یک پولکی به رنگ قرمز و آبی وجود دارد، این پولکی را برداشته و با استفاده از آچار آلن دسته شیر را در جای خود شُل کرده و به عقب بکشید تا کاملاً بیرون بیاید. ممکن است یک گیره نگهدارنده کارتریج را در جای خود نگه داشته باشد. این گیره را با انبر دم باریک برداشته و سپس باید بتوانید کارتریج را به سمت بالا بیرون بکشید.

 

در تعمیر شیر اهرمی همیشه چک کردن آب رایج‌ترین مشکل موجود است. در صورت آسیب دیدن کارتریج یا واشر اورینگ (حلقه O)، نشت آب شیرآلات اهرمی اجتناب‌ناپذیر است. حلقه O قطعه‌ای لاستیکی است که روی کارتریج نصب می‌شود. برای تعویض هر دو قسمت باید نخست دسته را جدا کنید. با جایگزین کردن واشر ترک خورده، ممکن است مشکل نشت آب حل شود، اما اگر کارتریج ترک خورده یا فرسوده باشد، جایگزین کردن کارتریج جدید تنها راه ممکن است. ناگفته نماند، می‌توانید برای خرید واشر اورینگ یا کاتریج به فروشگاه مرتبط مراجعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: